Academiejaar 2025 - 2026 (D-jaar)

Academiejaar 2025 - 2026 (D-jaar)


Egyptische kunst – Marie-Paule Vanlathem

Na een kort overzicht van de Egyptische geschiedenis van de predynastieke tijd tot 322 v. Chr., de komst van Alexander de Grote in Egypte, volgt de kunstgeschiedenis waarin de architectuur een grote aandacht krijgt: de evolutie van koninklijke en niet-koninklijke funeraire bouwwerken, alsook de religieuze gebouwen, namelijk de godentempels. Plannen, verschillende types van zuilen, bedaking, karakteristieke kenmerken van Egyptische architectuur, worden uitvoerig besproken. De koninklijke en private sculpturen worden chronologisch bekeken. De reliëf- en schilderkunst en de decoratie die vooral de architectuur opluistert, vormen het laatste deel van de cursus. Het geheel wordt afgerond met de kleinkunst en met enkele beelden en ideeën gewijd aan de Belgische opgravingen in Egypte. 

Iconologie/iconografie – Paul Huvenne

Je ziet niet, wat je ziet. Om te begrijpen wat op een oude afbeelding is voorgesteld, is vaak heel wat voorkennis vereist. Ook achter thema’s die alom zijn ingeburgerd en die men meteen meent te herkennen, ligt vaak een nooit vermoede boodschap verborgen. De voorkeur voor bepaalde onderwerpen en de wijze waarop er worden uitgebeeld, leert ons ontzettend veel over de mentaliteit in vroegere tijden. In de cursus maakt u kennis met de beginselen van de iconografie als wetenschap en worden de thema’s uit religieus en profaan erfgoed opgefrist.

Conservatie & restauratie – Lies Vanbiervliet

Aan de hand van case studies over het restaureren van kunstobjecten worden de verschillende facetten van conservatie en restauratie met beeldmateriaal aanschouwelijk gemaakt. Het vervaardigen van het artefact, de techniek en het materiaalgebruik worden toegelicht. Vervalverschijnselen, diagnose en conservering worden uitgelegd en aanschouwelijk gemaakt aan de hand van schema’s en lichtbeelden. De geschiedenis van de restauratie en de verschuivingen in ethische principes worden toegelicht in debat met de toehoorders. De discussie richt zich op thema’s als: wat is authentiek? Wat is mooi en wat zijn de esthetische opties? Maar vooral: waarom ziet het verouderde kunstwerk er zó uit?

Kunst in de 19de eeuw II – Anne De Neys

Deze cursus sluit aan bij Kunst in de 19de eeuw I maar kan zelfstandig gevolgd worden.

De 19e eeuw kenmerkt zich door verschuivingen en veranderingen op politiek, economisch en sociaal gebied. Deze sterk evoluerende maatschappij beïnvloedt ook het artistieke gebeuren. De kunsten komen in een stroomversnelling. De ene richting volgt op de andere. Wat rest is een complexe materie. Het hoofdkenmerk van de negentiende-eeuwse kunst valt best te omschrijven als een spanning tussen de officiële kunst en de jonge, progressieve avant-garde.

Kunst- en cultuurfilosofie in wereldperspectief – Marie-Anne Persoons

Waar liggen de grote culturele breuklijnen in de wereldgeschiedenis en hoe hebben deze ons denken over kunst bepaald?  De cursus vertrekt vanuit de verwondering over het er-zijn van de kunst. Verschillende benaderingen die op dit “mysterie” een (gedeeltelijk) antwoord trachten te bieden worden in historisch perspectief geplaatst met referentie naar verschillende wereldculturen. De cursus besteedt uitgebreide aandacht aan het werk van Immanuel Kant, vader van de moderne kunstfilosofie en toont aan in hoeverre latere Westerse filosofen nog steeds in dialoog staan met de Kantiaanse vraagstelling. Tegelijk worden ook klassieke thema’s zoals realiteit en fictie, kunst en maatschappijkritiek, originaliteit en reproduceerbaarheid, artistieke schoonheid versus sociale verantwoordelijkheid, alsook de relatie tussen kunst en cultuur, geïnterpreteerd vanuit de cultuurgeschiedenis en de dialoog tussen verschillende beschavingen. 

Kunst en fotografie – Pool Andries

Van bij haar ontstaan in 1839 werd de fotografie door de kunstwereld met argusogen bekeken. De nieuwe technologie vormde een bedreiging voor de schilderkunst. Tot op heden levert dit een boeiend discours. De lessenreeks doorloopt de geschiedenis van de fotografie en zoekt naar een antwoord op de vraag: “Is fotografie kunst?”. Zij gaat na in welke mate fotografie de evolutie van de kunst mee bepaalde. Een bezoek aan het FOMU – Fotomuseum Antwerpen sluit de lessenreeks af.

Textiele kunsten en geschiedenis van de mode – Peter De Laet

De cursus brengt een overzicht van de diverse artistieke uitingen in textiel in West-Europa, van de romaanse tijd tot nu. Er wordt specifiek aandacht besteed aan de Vlaamse inbreng in deze geschiedenis. Ook de grondstoffen met hun verwerking en diverse technieken worden behandeld. Wandtapijten, druktechnieken, weefsels, kant en borduurwerk worden geïllustreerd. Verder komt de sociale context aan bod: textiel wordt gekoppeld aan de begrippen “mode” en “artistiek denken”.

Hoogtepunten van de Vlaamse muziek  Jan Dewilde 

Aan de hand van talrijke luisterfragmenten wordt de Vlaamse muziekgeschiedenis van na de Franse Revolutie tot vandaag geschetst. Om de opkomst van de “Vlaamse muziek” te situeren, wordt die ingebed in de Vlaamse cultuurgeschiedenis van de 19de eeuw. Er wordt ruime aandacht besteed aan de figuur van Peter Benoit (1834-1901), aan zijn composities en aan zijn functioneren in het muziek-nationalisme. Via de volgende generaties worden verschillende muziekgenres belicht en wordt de Vlaamse muziekkunst binnen de internationale stromingen geplaatst.


Share by: