C-Jaar : 2024 - 2025

Het lessenrooster kan u hier vinden.

Cultuurgeschiedenis - Jan Lampo

Schets van het brede cultuurhistorisch kader waarbinnen kunst kan ontstaan, ontplooien en evolueren. De pelgrimstocht van de mensheid bepaalt immers ook de ontwikkelingsgang van de kunst vanuit de antieke denkwereld, over de geschiedenis van de middeleeuwse instellingen, naar de dynamische groei van de nieuwe tijd. Ook het wereldbeeld van industrialisering en sociale ontvoogding in de moderne en de nieuwste periode leren hoe inherent de algemene geschiedenis kunst en cultuur verbindt.


Griekse en romeinse kunst - Koen Demarsin

Via een overzicht van de bouwkunst, de beeldhouwkunst en de schilderkunst wordt aangetoond hoe Griekenland aan de wieg der kunsten en de westerse beschaving stond. Illustreren dat de Romeinen eigen Italische elementen combineerden met de verworvenheden van de Laat-Griekse en Hellenistische cultuur, en deze tweepolige beschaving over gans Europa verspreidden, is het volgende objectief. Tenslotte wordt beschreven hoe deze cultuurfusie uiteindelijk de duimen moest leggen voor de regionale kunstuitingen in het Romeinse imperium en aldus de Laat-Antieke beschaving inluidt.

Muziekgeschiedenis I : van gregoriaans tot Bach - Piet Stryckers

Na voeling met de schoonheid van het gregoriaans, wordt het ontstaan van de vroege meerstemmigheid in de gotische periode geschetst. Voor de renaissancetijd ligt de nadruk op de bloei van de polyfonie van de Nederlanden met Dufay, Josquin en Lassus. Eigen aan de vroege barok is het ontstaan van de opera in Italië (Monteverdi) en de verspreiding van de expressieve kunst van de begeleide solozang. De barokmuziek ontwikkelt zich verder in de cultuurlanden Frankrijk (Versailles), Engeland (Purcell, Haendel) en Duitsland (Schütz, Bach). Per cultuurperiode zullen vanuit typerende luistervoorbeelden de hoofdkenmerken van de verschillende muzikale stijlen en genres worden belicht.

Bouwkunst: middeleeuwen en nieuwe tijd - Stefan de Clippele

In deze cursus bestuderen we de scharniermomenten wanneer de Romaanse architectuur evolueerde naar de gotiek en wanneer de antieke architectuur zich opnieuw verspreidde ten tijde van de Renaissance. Hierbij besteden we aandacht aan de maatschappelijke achtergronden en de know-how die deze evoluties mogelijk maakten en bekijken we hoe die stijlen destijds gepercipieerd werden. Nog al te vaak geven de hedendaagse stijlconcepten immers een onvolledig beeld van de vernieuwende en traditionele stromingen binnen de architectuur.

Actuele kunst II - Ihor Biloushchenko

Na de Tweede Wereldoorlog zien we in de plastische kunsten opvallend veel nieuwe tendensen en experimenten die elkaar in snel tempo opvolgen. Kunstenaars zoeken totaal andere wegen. Ze doorbreken het traditionele onderscheid tussen de verschillende kunstuitingen en vinden elkaar over de grenzen heen. Hun werk is een weerspiegeling van een reflectie op het nieuwe tijdsbeeld met zijn enorme technologische ontwikkelingen, grote mobiliteit en groeiende macht van de media, maar ook met zijn vragen en frustraties over de zin van deze jachtige maatschappij.


Kunst in de 19de eeuw I - Anne De Neys

De 19e eeuw kenmerkt zich door verschuivingen en veranderingen op politiek, economisch en sociaal gebied. Deze sterk evoluerende maatschappij beïnvloedt ook het artistieke gebeuren. De kunsten komen in een stroomversnelling. De ene richting volgt op de andere. Wat rest is een complexe materie. Het hoofdkenmerk van de negentiende-eeuwse kunst valt best te omschrijven als een spanning tussen de officiële kunst en de jonge, progressieve avant-garde. 

Het cursusmateriaal kan u downloaden via deze link. 'Guideline' voor je examen (beoordeling kunstwerk) kan je hier downloaden.

Schilderkunst Nederlanden: de eeuw van Bruegel - Beatrijs Wolters van der Wey

In de 16de eeuw doet de renaissance haar intrede in de schilderkunst van de Nederlanden, en in het bijzonder in Antwerpen. Heel wat schilders combineren Italiaanse invloeden met de picturale traditie van eigen bodem: hun werken getuigen van een nieuwe geest, waarbij toch het eigen karakter van de individuele kunstenaar blijft uitkomen. Onder hen zijn grote namen als Quinten Metsys, Joachim Patinir, Jan Gossart, Pieter Bruegel, Antonio Moro… Nieuwsoortige thema’s – onder andere mythologische- worden in beeld gebracht; de emancipatie van de schildergenres zet zich door: vele portretten, landschappen en genrestukken zijn een lust voor het oog. De laatste generatie schilders – Maarten de Vos, de broers Francken, Otto van Veen - bereiden met hun monumentale stukken direct de 17de-eeuwse barokkunst voor.

Schilderkunst algemeen: romaans tot gotisch - Peter De Laet

We maken kennis met de hoogtepunten van de boekverluchting, muur- en paneelschilderkunst van 900 tot 1450 in Europa. We bezoeken hiervoor Duitse en Franse kloosters, Spaanse en Scandinavische kerken, Italiaanse paleizen.

Zowel technische, inhoudelijke, stilistische en maatschappelijke kenmerken komen aan bod.

Extracurriculaire rondleidingen

A.    Capita selecta I:  rondleidingen in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten – Nico Van Hout (coördinatie)

Acht curatoren van het KMSKA zorgen elk vanuit de eigen expertise voor een rondleiding in het Museum in de periode van lesblokken 1 en 2. Alle studenten zullen vier rondleidingen kunnen kiezen uit de lijst van volgende onderwerpen:

  • Jules Schmalzigaug (1882-1917). Futurismo! (Adriaan Gonnissen),
  • Altaarstukken (Koen Bulckens),
  • Schutters, schilders en rederijkers (Samuel Mareel),
  • Ensors stoutste dromen - Het impressionisme voorbij (Herwig Todts),
  • Kunst en propaganda in 17de eeuwse schilderijen (Nico Van Hout),
  • Hans Memlings (1430-1494) God de Vader tussen zingende en musicerende engelen: restauratie, materialen en schildertechniek (Lizet Klaassen),
  • Het belang van schenkers en schenkingen voor het KMSKA (Véronique Van Passel),
  • De kunst van de 19de eeuw (Cathérine Verleysen)

B.    Capita selecta II

Ook voor lesblokken 3 en 4 hebben wij enkele pareltjes kunnen inplannen. Alle studenten zullen twee rondleidingen kunnen kiezen uit onderstaande lijst :

  • Het Cobra-depot - Van Aerdtstraat 33 te 2060 Antwerpen (Paul Huvenne en Gids Katoen Natie)
  • De Zwarte Panter - Hoogstraat 70 te 2000 Antwerpen (Adriaan Van Raemdonck en Peter De Laet)
  • Erfgoedpand Van Celst - Sint-Jacobsmarkt 15 te 2000 Antwerpen (Hilde Daman en Peter De Laet)
  • Snijders&Rockoxhuis - Keizerstraat 10 te 2000 Antwerpen (Hildegard Van de Velde)